Waar of niet waar: Melk is gezond. Of niet?


Melk en melkproducten maken deel uit van de actieve voedingsdriehoek en zou je dagelijks moeten consumeren. Maar is melk wel echt zo gezond?



Tuurlijk is melk gezond! Als je lichaam het goed verdraagt ten minste. Melk bevat immers voedingsstoffen waar je lichaam niet zonder kan. Lust je het niet of verdraagt je lichaam het niet goed omdat je bijvoorbeeld lactose-intolerant bent, dan is het heel belangrijk dat je de voedingsstoffen die melk levert op een andere manier binnen krijgt. Belangrijk is natuurlijk ook dat je je aan de hoeveelheden houdt die door de actieve voedingsdriekhoek worden voorgeschreven.

Wat is de actieve voedingsdriehoek

In de actieve voedingsdriehoek vind je de voedingsmiddelen die je dagelijks zou moeten eten en drinken om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen. De voedingsdriehoek geeft ook aan hoeveel je gemiddel per dag moet bewegen.

Welke plaats neemt melk in de actieve voedingsdriehoek in?

Melk en melkproducten of met calcium verrijkte sojaproducten zijn een belangrijke bron van eiwitten, calcium, B-vitamines. Stoffen die je lichaam echt nodig heeft om gezond en sterk te zijn, want calcium zorgt namelijk voor de opbouw en het behoud van sterke botten.

Hoeveel melk en melkproducten moet je per dag consumeren?

De actieve voedingsdriekhoek schrijft 3 tot 4 glazen melk of met calcium verrijkte sojamelk voor en 1 tot 2 sneetjes kaas om in onze calciumbehoeften te voorzien.
Melk en kaas kunnen natuurlijk ook vervangen worden door afgeleide melkproducten zoals yoghurt, verse kaas, smeerkaas, …
Je kiest best halfvolle of magere producten en kazen met een vetgehalte van maximum 30%.

Wat als je geen melk lust? Of het niet verdraagt?

Wat doe je als je lactose-intolerant bent en dus beter maar niet te veel melkproducten verbruikt? Dan is het heel belangrijk dat je de voedingsstoffen die melk levert op een andere manier binnen krijgt. Je kan ze niet zomaar gewoon weglaten. Het is zoals bij vegetariërs die ervoor zorgen dat ze de eiwitten waar vlees een goede bron van is, op een andere manier binnen krijgen.

Andere bronnen van calcium zijn: noten, peulvruchten en broccoli. Je moet er alleen veel meer van eten om dezelfde hoeveelheid calcium binnen te krijgen.

Reacties


Meest gelezen :



Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden, …
Mijn kortingen
De scheepsliften
Groepstarief op vertoon van Famidoo lidkaart....
Zaza Belle, Clown, Magiër
10 % korting met CODE "FAMIDOO"...
Onderstebove
Goed om weten is dat bij het afsluiten van een geboortelijst...
Meer kortingen [+]

Website developed by MooGoo