Vitamine B5


Vitamine B5 of pantotheenzuur dankt zijn 2de naam aan het feit dat het in bijna alle voedingsmiddelen voorkomt (‘pantotheen’ betekent in het Grieks ‘dat overal voorkomt’). Panthoteenzuur is stabiel onder normale condities maar kan bij hoge vochtigheid en blootstelling aan zuurstof afgebroken worden. Vitamine B5 komt voor in lever, de nieren, de hersenen en het hart.

Werking van vitamine B5

Zoals alle vitamines van de B-groep levert de B5-vitamine ook een grote bijdrage aan de energieproductie. Deze vitamine is een van de essentiële bouwstenen van een co-enzym dat onmisbaar is voor de verbranding van vetten, koolhydraten en eiwitten uit voeding. Ook is pantotheenzuur betrokken bij de synthese van vetten en cholesterol en de vorming van sommige hormonen.

Andere functies van vitamine B5:

- Bevordert de genezing van wonden
- Vermindert stress
- Reguleert de weerstand
- Voorkomt vermoeidheid
- Helpt artritis voorkomen en behandelen
- Kan kaalheid en grijsheid voorkomen

Gevolgen van tekort/overdosering vitamine B5:

Omdat vitamine B5 in talrijke voedingsmiddelen voorkomt, treedt een tekort aan vitamine B5 alleen bij ernstige ondervoeding op. Het ‘burning feet’ syndroom, het veelvuldig optredende, pijnlijke, branderige gevoel in de voeten dat vaak voorkwam in gevangenenkampen gedurende de Tweede Wereldoorlog, is waarschijnlijk het gevolg geweest van een tekort aan vitamine B5.

In het geval van een tekort van B5 is een tekort van andere vitamines uit de B-groep ook waarschijnlijk. Een tekort kan in dat geval leiden tot vermoeidheid, slaapproblemen, depressies, ongevoelige of pijnlijke spieren, haarverlies, verminderde weerstand voor infecties en buikpijn.

Er zijn geen nadelige effecten bekend als gevolg van een te hoge inname van vitamine B5.

Dagelijks aanbevolen hoeveelheid

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid hangt af van de leeftijd. Een kind van 1 tot 3 jaar heeft 3 mg vitamine B5 nodig, een kind van 4 tot 9 jaar heeft 5 mg nodig en tussen 10 en 12 jaar stijgt die hoeveelheid tot 8 mg.
Vanaf 13 jaar blijft de dagelijks aanbevolen hoeveelheid stabiel op 10 mg. Dit geldt eveneens voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en ouderen.

Om meer te weten over de voedingsmiddelen die vitamine B5 bevatten, kan je onze rubriek voeding raadplegen.

Julie,

Voedingsdeskundige

Reacties


Meest gelezen :



Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden, …
Mijn kortingen
ponyplesure vzw
op vertoon van de famidookaart 2,50€ korting...
Mijnmuseum
geen...
Internationale Tweedaagse
Kinderen tot en met 12 jaar betatelen slechts € 3. Led...
Meer kortingen [+]

Website developed by MooGoo