Vitamine B3


Vitamine B3 wordt ook wel niacine, nicotinezuur, nicotinamide of vitamine PP (Pellagra Preventing factor) genoemd. Vitamine B3 heeft talrijke namen omdat het in twee vormen voorkomt: nicotinezuur en nicotinamide.

Deze vitamine draagt bij tot de energievoorziening voor het lichaam. Het speelt een rol bij de aanmaak van vetzuren in het lichaam. Niacine is in water (en in alcohol) oplosbaar en vrij goed bestand tegen verhitting, licht en oxydatie. Deze vitamine kan in de lever worden opgeslagen.

Het menselijk lichaam kan zelf kleine hoeveelheden van vitamine B3 aanmaken uit het essentieel aminozuur tryptofaan. Toch zijn het vooral de dierlijke eiwitten die in vlees, vis, eieren en melkproducten zitten, die het lichaam de tryptofaan bieden die het nodig heeft om voldoende vitamine B3 te produceren. Voor deze productie heeft het lichaam ook vitamine B6, B2 en magnesium nodig.

Werking vitamine B3

Vitamine B3 speelt een belangrijke rol bij de energievoorziening van cellen en bij de werking van het zenuwstelsel. Ook is het van belang voor een gezonde huid.
Deze vitamine draagt ook bij tot de vorming van rode bloedlichaampjes, tot de bloedsomloop, het vervoer van zuurstof naar de cellen en bevordert de werking van het verteringssysteem en het zenuwstelsel.
Vitamine B3 kan het cholesterolniveau verlagen en zo bescherming bieden tegen hartkwalen.
Tenslotte kan het migraine voorkomen en de bloeddruk verlagen.

Gevolgen van tekort/overdosering vitamine B3

Risicogroepen die sneller last zullen hebben van een tekort zijn: zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, ondervoede mensen, ouderen en alcoholverslaafden

De eerste tekenen van een tekort zijn:
- huidirritatie
- gebrek aan energie
- spierzwakte
- duizeligheid
- gebrek aan eetlust
- hoofdpijn
- braken

Omdat het lichaam deze vitamine zelf uit tryptofaan maakt, is de kans op tekorten zeer gering. Een chronisch tekort aan vitamine B3 kan echter aan de oorsprong van de ziekte Pellegra liggen. Deze ziekte gaat gepaard met dermatis (een huidziekte), diarree en dementie en kwam zestig jaar geleden veel voor kwam in Zuid-Amerika. In bepaalde delen van de wereld waar maïs het hoofdvoedsel is, kan gemakkelijker een tekort ontstaan omdat in maïs nauwelijks tryptofaan zit. Als deze ziekte niet behandeld wordt, kan ze tot de dood leiden. Hoewel deze ziekte erg zelden voorkomt in ontwikkelde landen, steekt ze wel nog eens de kop op in sommige delen van Azië en Afrika.

Vitamine B3 is een wateroplosbare vitamine, waarvan het overschot via urinaire weg wordt geëlimineerd. Dat neemt niet weg dat bij overdosering door supplementen met vitamine B3 bloedvatverwijding (’flushing’ of ’opvliegers’) kan voorkomen en bij zeer hoge (over)dosering schade aan lever en ogen kan ontstaan. Dat geldt overigens alleen voor nicotinezuur en niet voor nicotinamide. Nicotinamide is de vorm die meestal in vitaminesupplementen wordt toegepast. Als bovengrens voor een aanvaardbare (veilige) inneming van niacine (totaal vitamine B-3) werd 25 mg per dag aangehouden.

Dagelijks aanbevolen hoeveelheid

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid hangt af van de leeftijd. Van 1 tot 3 jaar heeft een kind 9 mg vitamine B3 nodig, tussen 4 en 9 jaar 12 mg, tussen 10 en 12 jaar 14 mg. Jongens van 13 tot 19 jaar en volwassen mannen hebben 18 mg nodig terwijl meisjes van 13 tot 19 jaar, volwassen vrouwen en ouderen 15mg nodig hebben.
Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, hebben het meest nodig; 20 mg vitamine B3 per dag.

Voor meer informatie over de voedingsmiddelen die deze vitamine bevatten, kan je de rubriek Voeding van onze website raadplegen.

Julie,

voedingsdeskundige

Reacties


Meest gelezen :



Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden, …
Mijn kortingen
BabyBaby Megastore for Ba
10% op vertoon famidookaart . Niet geldig op promoprijzen en...
Springking attractieverhu
10% korting op vertoon van uw Famidookaart...
Kiddy & Junior Classes as
10% korting voor leden van de Famidooclub...
Meer kortingen [+]

Website developed by MooGoo