Waar of niet waar: ’Bruine suiker is gezonder dan witte suiker.’


Er wordt wel eens beweerd dat bruine suiker meer vitaminen en mineralen bevat dan zijn witte tegenhanger. Moeten we voortaan voor bruine suiker kiezen?!

NIET WAAR!



Vanwaar komt suiker?

De suiker die we in onze koffie en desserts doen wordt uit suikerbieten of uit suikerriet gewonnen. Deze twee planten bevatten een hoog suikergehalte.

Vooraleer ze in onze keuken terechtkomen ondergaan de suikerbieten en het suikerriet een lang bewerkingsproces. Dat gaat van wassen, vermalen en persen tot koken en kristalliseren.

Na de eerste bewerkingsronde is rietsuiker - ook bekend als cassonade - bruin. Die kleur komt voort uit de onzuiverheden die hij nog bevat. Om een witte kleur te bekomen wordt de suiker opnieuw verwerkt. Het resultaat daarvan is geraffineerde suiker.

Bietsuiker daarentegen is vanaf de eerste behandeling wit. Hij wordt soms gekleurd met stroop of kleurstof om er bruine suiker van te maken.

Is er een verschil in voedingswaarde?

Bruin of wit, suiker bestaat hoofdzakelijk uit sucrose. De chemische samenstelling van beide types suiker is bijna identiek: 99,6 g sucrose en 0 tot 5 mg calcium in witte suiker, tussen 95 en 99,5% sucrose en de rest calcium bij bruine suiker. Het verschil is dus minimaal.

Het is waar dat bruine rietsuiker bepaalde mineralen (maar geen vitaminen!) bevat die er bij zijn witte tegenhanger uitgezuiverd zijn. Maar de hoeveelheid mineralen in bruine suiker is zo klein dat ze geen impact hebben op onze gezondheid.

Uiteindelijk is het dus vooral een kwestie van smaak!

Reacties


Meest gelezen :



Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden, …
Mijn kortingen
Naaicafe Atelier Creatief
Drankje bij naaisessie....
Floreal La Roche-en-Arden
Gratis toegang tot al onze activiteiten in de buitenlucht ti...
Meer kortingen [+]

Website developed by MooGoo