Jodium


Jodium is van nature te vinden in zeewater, in grond en in drinkwater. Het is via deze natuurlijk bronnen dat jodium in de voeding terechtkomt. Daarnaast worden voedingsmiddelen ook verrijkt met jodium.

Bronnen van jodium

De grootste bronnen van jodium zijn de voedingsmiddelen die uit de zee komen:
- vis (vooral zalm, kabeljauw (en levertraan), schelvis)
- zeevruchten
- schaaldieren

De andere dierlijke bronnen van jodium zijn geen natuurlijke bronnen van jodium omdat ze verrijkt werden met jodium. Er wordt bv. jodium toegevoegd aan veevoeder om de ontwikkeling van bacteriën af te remmen en zo komt die jodium dan ook in de dierlijke producten terecht.

Zo zit er jodium in:
- spek
- eieren
- varkensvlees
- schapenvlees
- melk
- kaas
- boter

Jodium bevindt zich ook in sommige plantaardige producten zoals;
- spinazie
- kool
- waterkers

Tafelzout is een aanvullende bron van jodium maar kan op zich niet volstaan als enige bron.

De beste manier om dagelijks een voldoende hoeveelheid mineralen binnen te krijgen, is voldoende, gevarieerd en evenwichtig te eten.

Raadpleeg onze rubriek Gezondheid om meer te weten over de rol die de verschillende mineralen spelen in het lichaam.

Julie,

Voedingsdeskundige

Reacties


Meest gelezen :



Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden, …
Mijn kortingen
De Luisterlezer
Bevoegdheid van de organisator. Voor boeking: af te spreken....
The Amsterdam Dungeonn
15% korting op entree...
Internationale Tweedaagse
Kinderen tot en met 12 jaar betatelen slechts € 3. Led...
Meer kortingen [+]

Website developed by MooGoo