Fosfor


Fosfor komt bijna in alle voedingsmiddelen voor, zowel in voedingsmiddelen van plantaardige als van dierlijke oorsprong. Bovendien wordt fosfor in de vorm van fosfaatzout toegevoegd aan voedingsmiddelen.

Bronnen van fosfor:

De belangrijkste bronnen van fosfor zijn:

- melk en andere melkproducten
- eieren
- vlees
- gevogelte
- vis

Fosfor komt in mindere mate voor in:

- peulvruchten
- noten
- volkoren granen

Fosfor dat in de vorm van fytinezuur voorkomt in volkoren granen wordt slecht opgenomen door het lichaam.

Vitamine D bevordert, net zoals bij calcium, de opname van fosfor. De opname is optimaal wanneer de hoeveelheden calcium en fosfor die worden ingenomen bijna identiek zijn. In het ideale geval is de hoeveelheid fosfor iets kleiner dan de hoeveelheid calcium. Melkproducten zijn de enige producten die iets minder fosfor dan calcium bevatten.

Enkele concrete voorbeelden t.o.v. ADH [1]

- Sojabonen (gekookt, 200 gram): 100 % ADH
- Tarwebrood (5 sneetjes): 30 % ADH
- Pinda’s, ongezouten (1 eetlepel): 15 % ADH

De beste manier om dagelijks een voldoende hoeveelheid mineralen binnen te krijgen, is voldoende, gevarieerd en evenwichtig te eten.

Raadpleeg onze rubriek Gezondheid om meer te weten over de rol die de verschillende mineralen spelen in het lichaam.

Julie,

Voedingsdeskundige

Reacties


Meest gelezen :



Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden, …
Mijn kortingen
Hotel The Oak
baby bedje- babystoel en informatiepakket...
Zaza Belle, Clown, Magiër
10 % korting met CODE "FAMIDOO"...
Waterburcht Pietersheim
€ 2,00 i.p.v. € 2,50 per volwassene € 6,0...
Meer kortingen [+]

Website developed by MooGoo