Mijn kind wil niet slapen, wat kan ik doen?


Slaap kindje, slaap… Is het bij jou thuis elke avond opnieuw theater wanneer het bedtijd is? En doet het zandmannetje zijn werk niet goed?



Probleem: Je kind staat herhaaldelijk terug op nadat je hem in bed gelegd hebt. Of hij roept dat hij dorst heeft. Of honger. Of hij moet nog maar eens plassen.

Kinderen beginnen roepen om verschillende redenen:
- Bij peuters heeft het voornamelijk te maken met de bewustwording van de eigen wil. “Probeer me maar eens in bed te houden!”
- Omdat peuters zichzelf nu als een zelfstandige persoon zien, kunnen ze ook last krijgen van scheidingsangst. Ze roepen dus om te controleren of je er nog bent.
- Dat doen ze ook wanneer ze overdag of vlak voor het slapen gaan stout waren en jij bijgevolg boos. Alleen in bed bedenken ze zich plots dat jij hen misschien wel niet meer lief vindt en daarom vragen ze bevestiging.
- Peuters en vooral kleuters hebben een ongebreidelde fantasie waardoor ze echt bang zijn in het donker.
- Het kan ook zijn dat jullie gewoon geen consistente bedtijd-routine hebben.

Hoe keert de rust weer:
- Bedtijd-rituelen zijn belangrijk voor kinderen van alle leeftijden. Kinderen hebben structuur nodig: hoe laat ze naar bed gaan, wie hen brengt en wat ze nog doen voor ze het slapengaan. Bereid ze voor wanneer het bijna bedtijd is. Na een tijdje beseffen ze dat het na de routine echt wel slaaptijd is. Lukt het ondanks alle pogingen toch niet zo goed, koppel dan een beloningssysteem aan het ritueel.
- Als je kind uit bed komt, leg hem dan eerst terug in bed en luister dan pas naar wat hij te zeggen heeft.
- Is je kind echt bang, neem zijn angsten dan serieus en maak ze bespreekbaar. Vaak helpen ingebeelde oplossingen bij ingebeelde angsten: jaag dus samen die stoute monsters of spoken weg. Een nachtlampje aan te laten helpt in de meeste gevallen ook.
- De angsten van oudere kinderen zijn vaak realistischer: storm, huisbrand of dieven in huis. Dus geen griezelige films of boeken voor deze piekeraars met een veel te levendige fantasie. Blijven de akelige gedachten door hun hoofden spoken, praat er dan met hen over. Soms helpt het als jullie samen een noodplan bedenken.

Probleem: Je kind kan ’s avonds moeilijk de slaap vatten en ’s morgens is het met geen stokken uit bed te krijgen.

Slapeloosheid bij kinderen kan het gevolg zijn van cafeïnerijke drankjes te laat op de avond of huiswerkstress bij oudere kinderen. Maar misschien is je kind wel een avondmensje en houdt zijn innerlijke klok hem wakker.

Hoe keert de rust weer: ook hier geldt: zorg voor een consistente bedtijd-routine. In het laatste geval is het belangrijk dat je kind een half uur voor het slapengaan geen tv meer kijkt of computerspelletjes speelt. Het felle beeldschermlicht houdt hem namelijk langer wakker. Zachter of gedempt licht voor het slapengaan helpt het lichaam verder op de slaap voorbereiden. ’s Ochtends doe je het omgekeerde: gordijnen open en licht aan. Fel licht kan de innerlijke klok helpen herstarten.

En ja hoor, ook warme melk helpt! Melk bevat namelijk tryptofaan, een stof waarvan je moe wordt.

Reacties


Meest gelezen :



Blijf op de hoogte ! Activiteiten, recepten, wedstrijden, …
Mijn kortingen
De Luisterlezer
Bevoegdheid van de organisator. Voor boeking: af te spreken....
Dierenpark van Bouillon
volwassenen: 7€ kinderen:4 €...
Breugelhoeve
Korting van 5% op vertoon van een Famidookaart....
Meer kortingen [+]

Website developed by MooGoo